Contact|

11e Jaarcongres Huiselijk Geweld


21 november 2024 | De Reehorst Ede

12. Jeugdhulp in de school: traumasensitief samenwerken

Veel leerlingen die opgroeien met ingrijpende ervaringen en chronische stress in de thuissituatie, hebben moeite om op school mee te komen. Om hen te ondersteunen bij het leren en hun veerkracht te versterken is meer nodig dan alleen goed onderwijs. Maar hoe geef je vorm aan echte samenwerking bij complexe problemen?

Drs. Vera Ram, orthopedagoog, MSc Evelyne Offerman, orthopedagoog/ praktijkonderzoeker en Michiel Asselman, orthopedagoog-generalist/ praktijkonderzoeker


In Amsterdam is de afgelopen 6 jaar ruime ervaring opgedaan met de Specialistische Jeugdhulp in het Speciaal Onderwijs (de SJSO). In deze sessie word je meegenomen de betekenis van het werken vanuit een traumasensitief kader, de dilemma’s en drempels die je tegenkomt in de samenwerking met ouders en andere partners en ligt de nadruk op de praktijkervaringen van de Mr. de Jonghschool (SO cluster 4).

Leerdoelen: 
Als deelnemer:

  • Krijg je inzicht in de kaders van traumasensitief (samen)werken.
  • Neem je kennis van inspirerende voorbeelden over wat intensieve samenwerking kan opleveren bij complexe problemen van leerlingen en hun gezinnen.
  • Leer je wat er voor nodig is, vanuit de school en vanuit de jeugdhulppartners, om deze samenwerking duurzaam vorm te geven.
  • Is er ruimte voor gesprek over eigen vragen & dilemma's.

Voor wie?

Onderwijs- en Jeugdhulpprofessionals.
Van toepassing op de leeftijdscategorie: Jeugd (8 tot 18 jaar).