Contact|

11e Jaarcongres Huiselijk Geweld


21 november 2024 | De Reehorst Ede

2. Self-disclosures van kindermishandeling en basisonderwijs: why not?

Dr. Cees Hoefnagels, Senior research associate Lectoraat Jeugd, Kenniscentrum Sociale Innovatie Hogeschool Utrecht.
Drs. Hanske Douwenga, Hogeschool docent, onderzoeker, Lectoraat Jeugd, Kenniscentrum sociale Innovatie Hogeschool Utrecht.


Als basisschoolleerkracht geeft u – zonder kennis daarvan – les aan mishandelde kinderen. Deze aanpak biedt daarvoor een oplossing.

Werkvorm: presentatie en onderlinge uitwisseling
Voor wie?: professionals die een rol in het (primair) onderwijs vervullen of die dit thema belangrijk vinden

Er zijn redenen te over dat de meeste mishandelde kinderen niet over kindermishandeling praten in de periode dat zij mishandeld, misbruikt of verwaarloosd worden. Terwijl zij eigenlijk niets liever willen dan dit te delen, het liefst met een leeftijdsgenoot of leerkracht. Als zij dat zouden doen, dan kan dat een wereld van verschil maken. Toch gebeurt dit zelden.

Aanleiding genoeg om samen bij deze redenen stil te staan. Het perspectief; wat we wel kunnen doen om onthullingen van mishandelde kinderen in het basisonderwijs mogelijk te maken.
Een self-disclosure van kindermishandeling biedt een opening en kans waardoor de mishandeling, het misbruik, de verwaarlozing of andere mishandeling vorm gestopt kan worden.